dissabte, 11 de setembre de 2010

Els darrers viatges del transbordador



Entre Deltebre i Sant Jaume d’Enveja, es construeix un esvelt pont, amb un gàlip que permet passin els vaixells turístics que van a la illa de Buda. Des del restaurant Lo mirador del riu, a Sant Jaume, es poden veure els operaris i les grues, treballant a tot drap per enllestir-lo per finals d’aquest setembre. Tradicionalment, el trajecte entre ambdues ribes de l’Ebre l’ha fet el transbordador Garriga, per tres euros, cotxe i conductor. A final de mes, gairebé coincidint amb la vaga general, els treballadors d’aquesta empresa es quedaran sense ocupació, una feina que tenien segura des que l’empresa va obtenir la concessió pel transport.

Curiosament, si amb el transbordador qui paga el preu del bitllet és l’usuari del servei, amb el nou pont, el preu el paguem tots via pressupostos de la Generalitat, el mateix que succeeix amb les autovies gratuïtes. Des del punt de vista econòmic, és més equitatiu que l’usuari pagui via peatge el servei de l’autopista, que no que pagui tothom, via pressupostos. Clar, que cada territori demana tenir la seva pròpia quota d’infraestructures gratuïtes i per això la política i és tan enrevessada.

Els romàntics tenen una darrera oportunitat de travessar lentament l’Ebre, fotografiar ara i adés les ribes del riu, abans no s’obri el pont al públic. Aigües amunt, encara hi ha el transbordador de Miravet, un viatge gairebé turístic.

Mentre ens esperàvem que arribés el transbordador, un operari de FCC que dirigia el tràfic de camions que accedien a l’obra i controlava la cua per pujar al transbordador, comptava amb palets els cotxes que deixava passar. Encara no deuen tenir clara la compensació econòmica, vaig pensar, però no vaig entendre res quan el conductor del transbordador li va recar donar-me el bitllet que vaig reclamar per servar-lo com una relíquia. Si hauria d’estar repartint bitllets a dojo!.