dimarts, 12 d’agost de 2008

La ruta del TGV al nord de Girona



Els diaris locals s’entretenen aquests dies en donar les notícies de les obres del TGV dins de la ciutat de Girona, amb la preocupació que causa la disminució del nombre d’aparcaments i els canvis viaris en alguns carrers molt cèntrics. Francament, el soroll i les molèsties, si és que han de durar tres anys, seran insoportables.
No he llegit enlloc l’anunci de l’inici de les obres a Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis, tot i que ja es comencen a veure algunes màquines d’envergadura.
El trajecte que us proposo dura aproximadament una hora, amb bon ritme, i et permet seguir les obres al mateix temps que es fa esport. Cal fer-lo al matí, quan hi ha els operaris, i anar preparat per la caminada a l'estiu (calçat, aigua, protecció solar i un barret). Comença al Pla dels Vinyers, a Sarrià de Ter, pujant cap al castell de Montagut, més conegut com la pujada del Golf Girona. A pocs metres es te una bona visió panoràmica dels treballs de desbrossament, de preparació de l’esplanada d’atac i dels treballs de reforçament de la carretera, previs a l’inici del túnel. Xino xano es va pujant fins a l’enrunat castell de Montagut. Els bessons pateixen una mica, però els més avesats ho trobaran fàcil. Seguim la mateixa carretera, deixant la urbanització del Golf a ma esquerra i baixem una mica, fins trobar un encreuament. Trenquem a ma dreta, baixant per l’altra carretera del Golf, la que va a parar a la urbanització del camp de les Comes. La vorera està formigonada de color vermell, encrostonada com tot el que depèn del Golf. La baixada és suau, amb poc pendent. A ma dreta trobem can Tries, una masia pintada de color blanc, i després ja es veu el territori del TGV. En aquest punt el tren tornarà a sortir del túnel de Montagut, passant davant la porta de can Barnoia, i ara les màquines treuen la terra per portar-la metres més amunt, on sortirà el pont que travessarà la carretera de Banyoles, entre les naus del polígon de Palol de Revardit i la fàbrica de pernils de Casademont (abans BECSA).

En aquest encreuament em vaig trobar amb en Paco, el marit de l’Asun que havia estat veí meu. En Paco és guixaire de professió, però l’Adif l’ha rescatat de l’atur. Em va comentar que d’aquí a poc contractaran a 150 operaris més, la qual cosa em va alegrar, ja que almenys no tothom patirà l’obra, sinó qui hi ha qui se’n beneficiarà.

Quan arribem a baix, a l’encreuament amb l’antiga carretera de Banyoles, girem a la dreta, passant per davant de la casa de les alzines clares. Al davant, les cases unifamiliars del camp de les Comes. A la següent rotonda, entrem a la urbanització de Montagut, seguim pel carrer Viladesau i a ma esquerra ja anem veient l’autopista. Al final d’aquest carrer surt un camí que ressegueix la tanca de l’AP-7 , un circuit habitual de footing. Es segueix el camí fins arribar el pont que creua l’autopista. Aquí es torna a veure l’esplanada d’atac, amb les toves per preparar el formigó. Agafem el pont i ens hi podem quedar una estona tot observant el futur proper: vuit carrils, el TGV, dos túnels, una trinxera, ...sorolls, més sorolls...
El camí ens porta a Sant Julià de Ramis. Per la dreta, seguint la riera La Rasa, es travessa per la nova passera que uneix els dos pobles. Després, es pot tornar al Pla dels Vinyers travessant el barri de La Rasa i seguint per darrera de la nova urbanització d’Acciona. Si es vol anar per l’avinguda de França es poden observar els treballs, ara aturats, de la nova Biblioteca de Sarrià de Ter. Tot plegat una horeta. Si es vol ampliar el recorregut es pot fer un tomb al polígon de Palol de Revardit, i veure els treballs del pont sobre la carretera de Banyoles i des de lluny el túnel de La Garriga.