dijous, 30 de juliol de 2009

Els nous ponts del TAV

Des que la companyia francesa Eiffel va construir l’any 1876 els ponts de ferro de Girona, el del ferrocarril sobre l’Onyar, avui desaparegut, i el de les Peixateries Velles, també conegut com el de les Palanques Vermelles, que no s’havien aixecat construccions metàl•liques d’envergadura pels volts de Girona. El segle XX ha estat dominat pel formigó.
En el tram del TAV Girona- Barcelona, sobre l’AP-7, l’Adif està construint dos ponts de ferro que criden l’atenció. El de Llinars del Vallès, de l’enginyer Joan Sobrino, te 575 metres de llum i simula la línia de les catenàries dels ponts sobre el Danubi de Budapest, (el Pont de les Cadenes o el Pont Elizabet), o també el Golden Gate de Sant Francisco. La polèmica l’ha causat el seu color blau intens, més que la bellesa- innegable- i la monumentalitat del pont.
Aquesta setmana s’ha acabat el pont de Vilobí d’Onyar, prop de l’aeroport. L’hem vist créixer en un costat i de repent, ha creuat l’autopista. Fa 106 metres de longitud, és més modest que el de Llinars, però te una retirada al Hohenzollernbrücke de Colònia, malgrat hi falti la catedral.
Ja formen part del paisatge de l’autopista.


El viaducte de Llinars del Vallès



El pont de les Cadenes a Budapest


El pont de Vilobí



El pont Hozenzollern de Colònia.