dimecres, 22 d’abril del 2009

Les obres del TAV a Sarrià de Ter


El túnel de Sarrià de Ter. Foto Ràdio Sarrià

La setmana passada vaig tenir l’oportunitat de fer una visita d’obres a la zona “zero”, on les empreses constructores del TAV han muntat el que ells anomenen el pou d’atac, o la zona de treballs dels túnels de Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis. Per la banda de Montagut, s’estan construint dos túnels al mateix temps: el que va de la falda de la muntanya de Montagut cap a Fontajau i el que va de Montagut direcció Riudellots de la Creu. Tots dos es construeixen pel sistema anomenat austríac, el convencional, que permet l’avanç i consolidació de la volta del túnel a mesura que es va traient el material que els explosius esmicolen.

Es tractava d’una visita d’obres de seguiment de la comissió de l’Ajuntament de Sarrià de Ter, de la qual en forma part en Roger Casero, portaveu del grup municipal del PSC, el qual per motius laborals va delegar-me l’encàrrec.
A la comissió hi assisteixen habitualment l’alcalde, Roger Torrent, el primer tinent d’alcalde, Lluís Aymerich i l’enginyer de l’Ajuntament de Sarrià de Ter, Ramon Caralt, a més dels tècnics de les empreses constructores i, en aquesta ocasió, en la visita a peu d’obra varem comptar amb la companyia de Neus Mercader de Ràdio Sarrià.
Les explosions han estat motiu de preocupació per part dels veïns i veïnes dels dos municipis, de manera que des d’aquesta comissió de seguiment s’ha advertit a les empreses que les detonacions no havien de causar cap perill ni tampoc produir-se més enllà de les 10 de la nit.

La visita va ser realment molt instructiva i cordial. Primer es va entrar a l’interior del túnel que va de Montagut a Fontajau , ja obert en uns 200 metres, on hi havia una màquina de dos braços que barrinava el llècol, (com anomenen per aquí les margues), per introduir l’explosiu. A l’altre túnel no s’hi va poder accedir ja que s’hi havia realitzat una explosió feia poc i es treia el material amb camions.
Després vàrem anar a cada lloc on s’ha dissenyat una boca de sortida. A la plaça de can Nadal, on es preveu una sortida d’emergència només per persones, s’ha acordat fer-la ben arraconada i dissimulada en el talús de la carretera que puja a les escoles. També s’ha d’instal•lar una reixa de respiració al terra de la plaça, el màxim d’arraconada. En la reunió prèvia, vaig demanar es consensués amb Abertis el lloc definitiu, atès que les obres d’ampliació de l’autopista modificaran aquest accés. A veure si per fi apareix algun plànol d’Abertis, per demanar no es quedi. També vaig sol•licitar s’aprofiti per restaurar la glorieta de la plaça. Tinc els meus dubtes que no s’hagi de moure de lloc, però, en qualsevol cas, adjunto la foto original de la glorieta, per ensenyar com ha de quedar després que hi passin els d’Adif i els d’Abertis. O sigui, restaurada, amb les boles de pedra, tal com era en aquesta foto de Valentí Fargnoli de primers del s.XX.



Al molí d’en Xuncla ens varen mostrar el reforç del pont que travessa la riera i el lloc on es preveu la sortida, també per persones. Allà, l’únic problema que pot sorgir és que el túnel modifiqui la deu de la font de can Xuncla. Els enginyers diuen que no, però ja es veurà.
Després varem anar al Mas Boscosa. Ja està tot a punt per perforar la sortida, aquí prevista per l’accés de vehicles i per tant és un petit túnel d’accés, segons ells, com l’entrada d’un pàrquing. Em va agradar la rampa d’aigua per netejar les rodes dels camions que han instal•lat a mig camí, de manera que s’evita que els camions deixin terra a la carretera.


La boca del tunel del Mas Boscosa. Foto Ràdio Sarrià

Aquest sistema també l’han instal•lat en el nou accés que properament s’obrirà des del pou d’atac, fins a la rotonda del carrer Via Augusta i l’Avinguda de França. Aquest nou vial aprofita els antics accessos de l’autopista, el pont que la travessa per sota i l’espai on abans hi havien les guixetes. Una de les preocupacions del Consistori és que els camions passin per zones industrials i no malmetin els carrers del poble. Ara, els camions venen de Sant Julià de Ramis, donen la volta a la rotonda i tornen a Sant Julià per anar a l’abocador de Montaspre. Les restes d’aquest intens transit ja es veuen a l’Avinguda de França, tot i que les responsables asseguren que passa sovint una màquina d’escombrar, és del tot insuficient. Amb l’obertura d’aquest nou accés, s’evitarà la meitat del recorregut per l’Avinguda de França i, se suposa, s’embrutirà menys.
Com ja he dit, la visita va ser molt instructiva, amb els tècnics que donaven un munt de detalls, i veient com avancen a bon ritme, almenys aquesta fou la sensació que vaig tenir. Amb en Ramon Caralt varem tenir temps per recordar la lluita en contra del TGV, que va començar l’any 1996, amb el lideratge de l’alcalde Josep Turbau. D’aquella lluita n’han sortit uns quants túnels, el de Sarrià de Ter, el de Montagut i els de la vall del Terri, cap a Santa Llogaia . Ara ja no toca plànyer-nos, el TAV s’està construint i esperem es faci el més bé possible i causi poques molèsties.



El nou vial de sortida des del pou d'atac fins la rotonda del Via Augusta.