diumenge, 31 de maig del 2009

Una foto val més que mil paraules



El seguiment de les obres del TGV està sent feixuc. Quan Adif va presentar el projecte executiu del pas del tren per Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis, una vegada decidit el traçat final, gairebé totalment soterrat, vàrem veure quina era la torna, el peatge a la nostra tossuderia: tres sortides d’emergència en el terme municipal de Sarrià de Ter. Dues amb poques implicacions, ja que es troben en paratges no urbanitzats, el mas Boscosa (on ha d’anar la Facultat de Medicina) i una altra al camí de can Marieta, prop de la riera Xuncla. La tercera presenta més dificultat d’encaix en la trama urbana: la sortida d’emergència de la plaça de can Nadal.

Des de fa dos anys, des del grup municipal del PSC, reclamem un estudi específic d’aquesta plaça, tot tenint en compte que a més d’aquesta sortida d’emergència Abertis preveu modificar, ampliant-los, els pilars que han de sostenir la plataforma amb els vuit carrils de l’autopista. És una bona ocasió per pensar i demanar es modifiqui la perillosa pujada a l’escola, encara que sigui en detriment de la configuració actual de la plaça de can Nadal.
Després d’ insistir, el govern ha sol•licitat el plànol provisional a Abertis amb la possible afectació de l’autopista ampliada en aquest sector. Ara sembla ja ha arribat, no l’hem vist encara.

En el mentrestant, el govern ha negociat amb Adif la situació de la sortida d’emergència, deixant-la arraconada al fons de la plaça i dissimulada pel talús de la pujada a l’escola. En el plànol original, que tothom qui va assistir a la xerrada informativa dels tècnics d’Adif al centre cívic La Cooperativa el 20 de maig va poder veure, es presenta una secció transversal, amb un mur de contenció que neix a partir de la glorieta i una reixa de respiració del pou. També es va poder veure una altra secció de les dimensions del pou, per on sortirà l’escala d’emergència, amb una superfície de 30m2 i una fondària de més de 20 metres. Vist des del plànol, i amb el compromís de refer la glorieta, podríem tenir paciència.

Ens agradaria però tenir els dos projectes perfectament encaixats, consensuats i discutits, també amb els veïns. És lícit voler mantenir la plaça de can Nadal, al cap i a la fi, el govern anterior del PSC, va considerar-la com un element del patrimoni artístic i la va incloure en el catàleg d’edificis a protegir. Però també és lícit voler millorar la pujada a l’escola i fer un accés fàcil, sense haver d'esquivar els pilars de l’autopista, amb el perill d’accident que comporten. Iniciar aquest pou sense haver discutit la situació amb els enginyers d’Abertis, és una temeritat, ja que ens pot hipotecar la solució de la pujada a l’escola.
De moment tenim obres al Pla dels Vinyers i ara a Sarrià de Dalt. Per arribar al túnel caldrà treure un munt de terra, veurem passar els camions, pols, molèsties pels veïns, neteja insuficient, queixes,..

Les obres han començat, sense tenir cap pietat per la glorieta. Si els tècnics d’Adif en un principi varen dir que les obres afectarien un pilar, el constructor ha anat pel dret, s’ha carregat els dos pilars i ha plantat la caseta del WC, al bell mig de l’escalinata. Devia ser el lloc més adient, però la foto ja ho diu tot. El comentari, d’allò més escatològic.