dissabte, 6 de desembre del 2008

Les Línies d'Alta Velocitat



Em vaig divertir amb la polèmica sobre el nom que ha de portar la tuneladora que foradarà Girona per fer la línia de tren d’alta velocitat . Que si Ermessenda, que si Kerunta, que si el Talp, que si un Corcó, que si la Ràpida, que si una collonada planiana. Per reblar-ho, el dibuix d’en JAP, amb el seu "és dirà Maleni". A Madrid, li van posar el nom de Tizona, l’espasa del Cid, o sigui que amb algun estirabot sortiràn.

De fet, em va recordar que en el món industrial normalment les màquines tenen nom, sovint una referència de lletres i números, aquesta podria ser una T4, per exemple. També se solen indentificar amb l’empresa de procedència o, com m’he trobat en les velles fàbriques, en els inicis de la industrialització del segle XX, a la màquina que produïa energia se la coneixia com “la burra”, la que tirava de tot l’embarrat. En la consulta popular tothom hi va dir la seva i ningú va pronunciar el nom del final de túnel, quan s’acabarà el malson: Fontajau.

Als habitants del gol nord ens preocupen aquestes obres. Prou que la voldríem la tuneladora!. Ens foradaran la muntanya amb el sistema convencional de barrinades, més sorollós,més molest. Ara estan treballant per Sant Julià de Ramis, uns munts enormes de terra senyoregen pel camp de les Comes, per l’accés al golf, els camions malmeten l’asfalt dels carrers.... De moment per Sarrià de Ter, encara no hem tastat gaire les obres, però quan la maleïda tuneladora comenci, serà un anar i venir dels camions fins la pedrera de can Rubau.

La línia d’alta velocitat del país basc, la famosa y, ha estat la raó per la qual uns assassins han matat una persona, Inazio Uria, empresari relacionat amb la construcció del TAV. Fa temps vaig sentir a Pilar Rahola dir que cap causa ni cap idea, per justa que sigui, es pot defensar amb sang. Encara ahir vaig parlar amb un delegat, amb seu a Bilbao, i em va comentar que per Guipúscoa gairebé tota la línia passa soterrada per motius ambientals. La lluita ciutadana per millorar el traçat de les línies d'alta velocitat és prou coneguda, com ho ha estat a les comarques gironines, però en cap moment una oposició a un traçat s’ha de defensar amb la pistola al clatell.

Fa molt temps que ETA és present al país basc, com una ombra darrera de cada persona i de cada iniciativa. Sembla que hi ha qui li interessa que es mantingui el terror. A vegades els interessos econòmics són molt obscurs.