dissabte, 31 de gener del 2009

Estat d'ànim


Exposició de fotografies d'Yvonne Heinert a l'espai Art Espelt de Vilajuïga

El periodista i redactor en cap de la secció d’economia de La Vanguardia, Ramon Aymerich, feia el dissabte una reflexió sobre l’estat d’ànim dels periodistes, dels actors econòmics i de tothom en general. Es té la percepció que en la premsa s’està sobredimensionant la gravetat de la crisi i que costa trobar notícies positives. En l’article parlava del futur del sector de l’automòbil, abocat a un model de negoci diferent del que hem viscut fins ara, una autèntica revolució.

El que si és cert, és que hi ha molts pocs periodistes que coneguin les empreses o que puguin donar notícies que no siguin les notes de premsa que els envien des de la mateixa societat. Ras i curt, és més fàcil donar les notícies dels ERO, que gratar i preguntar a cada empresa què està fent per sortir-se'n. En aquesta època, a vegades des de les empreses tampoc es tenen prou ànims per publicitar-se ja que tot està variant tant ràpidament que tothom prefereix passar una mica desapercebut. Però de notícies bones n’hi ha, només s’ha d’estar alerta.

Us en dono alguns exemples:
El dijous, en una reunió amb el grup socialista de Sant Julià, tot parlant amb un senyor propietari d’una petita empresa càrnia, em va comentar que les vendes a la seva empresa havien augmentat en un 5% i no precisament de la gamma més baixa, sinó que el filet de vedella s’havia venut bé. És conegut que tot el sector carni gironí està molt internacionalitzat, que exporta molt i que, ja que baixa la restauració, es continua menjant carn a casa.

El divendres, amb alguns membres de la colla que sortim a caminar els caps de setmana, vàrem anar a la inauguració de l’exposició de fotografies “Cap de Creus, roques i textures” d’Yvonne Heinert, a l’espai Art Espelt de Vilajuïga. La presentació anava a càrrec de Victòria Riera, directora del Parc Natural del Cap de Creus i ocasional companya de rutes. L’acte i el vernissage, amb vins del mateix celler, va acollir nombrós públic de Figueres, com l’actual alcalde Santi Vila i l’anterior Joan Armengué. Amb l’Anna Espelt varem tenir una estona per parlar de la feina i de la família. La DO Empordà s’està promocionant molt bé, sobretot a Girona i des del seu celler, posicionat com de gamma alta i de qualitat, està venent molt a l’estranger. La internacionalització no és cosa d’un dia, sinó el resultat de molts anys, de produir qualitat i de voltar pel món. A més, el celler Espelt, no només contribueix amb els seus vins a la DO Empordà, sinó que els seus actes culturals són un estímul per la zona altempordanesa.

En una de les trobades de la Pimec, en Pere Cornellà de Cafès Cornellà, ens va ensenyar la seva nova promoció “el cafè a la fleca”. Es possible que hàgiu vist a la vostra fleca unes capses amb una cafetera dins que es pot adquirir gratuïtament amb la compra de 60 càpsules de cafè. És competència directa del Nespresso de Nestlé, però amb aquesta promoció, Cafès Cornellà intenta entrar en el sector domèstic, quan fins ara només era present en el de restauració.

A la fira Eco-Si, celebrada el passat mes de desembre al Palau Firal de Girona, entre aquella barreja d’ofertes que anava des de les teràpies naturals, a l’eficiència energètica, les bicicletes amb bateria i els aliments biològics, l’empresa Frit Ravich de Massanet de la Selva presentava una línia de productes Eco, certificats com a productes ecològics: patates xip i fruits secs. Les notícies de la Fira responien a les habituals del número de visitants, sense fer esment a cap de les novetats presents i molt menys concretant en una nova línia de productes d’una empresa gironina. A vegades sembla que des dels diaris no es vulgui fer publicitat gratuïta, quan són notícies que segur interessen al públic.

A l'especial de Girona de La Vanguardia del divendres, en un raconet sortia una foto i la notícia que a partir d'ara els dissenys d'Antoni Miró es fabricarien a Olot, a l'empresa Natural Clothing del Sr. Falgueras, molt internacionalitzada, per donar un exemple del sector tèxtil que encara queda dempeus.
I per acabar, a la fàbrica de LC. Paper, de Besalú, estem iniciant les proves per fer el paper tissú en la nova màquina de paper i ja hem començat a comercialitzar el paper imprès a màquina de la MP2 per estovalles, en el segment de producte reciclat.

És cert que hi ha problemes a totes les empreses i a tots els sectors, industrial, serveis, turisme, comerç... La manca de liquiditat i la baixada de vendes és una constant arreu. Però també és cert que les empreses petites i mitjanes, arrelades al territori, estan fent esforços molt importants per aguantar el ruixat, mantenir l’activitat i créixer on no s’estava present. Per poc que aquest esforç comercial tingui una mica de resultat, es podrà capgirar l’actual estat d’ànim.
De totes maneres, jo també m'apunto a la confiança blanca que avui ens brinda en Miquel Berga en la seva columna del Punt. És un plaer veure cada dia la serralada pirinenca nevada (des del novembre), des del Canigó fins al Puigmal. Ens espera una meravellosa primavera.

1 comentari:

Blancinegre ha dit...

Hola, gracies per les teves reflexions sobre la crisi, fantàstica aquesta visió realista, positiva i amb exemples! del que està passant. Ja en tenim massa de mitjans que ens recorden contínuament els parats i que frenen segurament també un consum necessari pel sosteniment econòmic.
Records