diumenge, 1 d’agost del 2010

El conte de la lletera



El projecte del centre de Visitants de Sarrià de Ter ja es troba en una fase més avançada. El Consell Comarcal ha licitat el projecte per tal que l’edifici estigui a punt per Nadal, ha sol•licitat el préstec per la quantitat que ha d’aportar el Consell Comarcal i negocia amb la Generalitat l’obtenció de les subvencions, sobretot amb el Departament de Cultura per poder fer l’espai expositiu permanent que te un cost estimat de 400.000€. Com que tots els interlocutors són del mateix color polític, és probable que a Cultura els sobrin aquests diners i els hi destinin, o que surtin d’algun altre Departament, ara que la Generalitat va tant sobrera. Coses més rares s’han vist sense estar pressupostades.

En el darrer ple del mes de juliol del Consell Comarcal es va aprovar el Reglament del servei del Centre de Visitants del Gironès i el projecte d’establiment del servei. De la lectura d’aquesta documentació, es desprèn que s’adreça al turisme d’interior, de la Catalunya Nord, del territori espanyol i d’Europa. La idea és preparar visites organitzades a grups programats (escolars, gent gran, tour –operadors) oferint una visita guiada amb diferents opcions: visita a l’espai museogràfic, visita+taller, o visita+taller+sortida/activitat exterior de descoberta del territori.

Aquests objectius s’acompliran si s’adreça bé als emissors dels grups, les escoles, els esplais i altres col•lectius, com els turistes. De fet, el pla de negoci es basa en la visita a l’espai museogràfic, que es preveu de pagament, per tant es fonamental per la viabilitat del negoci que aquest espai sigui atractiu. Ho pot ser en el cas de la visita al Centre de Visitants com a pas previ a una sortida guiada pel territori, ja que per si mateix, ni l’espai museogràfic ni l’entorn de Sarrià de Ter tenen prou ganxo pel nombre de visitants que preveuen.

En tots els projectes se sol presentar un pla de negoci per cobrir l’expedient. Com que fa anys em pentino cabells blancs, de números ja n’he fet i n’he vist molts, però sempre hi ha qui te capacitat per sorprendre’m. En el supòsit més simple, preveuen atreure 25.562 persones amb uns ingressos de 51.124€ per entrada, és a dir faran pagar 2€ per visitar l’espai del primer pis. Fins aquí res a dir. Si serà aquest nombre, superior o inferior, es deurà exclusivament a la seva gestió. L’estada Juvinyà de Sant Joan Les Fonts quan es va obrir el primer any, també es va fer pagar. Hi varen entrar 400 persones. Ara és un centre d’interpretació gratuït.

Allà on es pot riure de debò és en el càlcul dels ingressos per l’espai botiga i per l’espai gastronomia. Pel primer es preveuen uns ingressos de 25.562€, a un euro per visitant, i uns cànons (fix+ variables) de 16.278,10€. Quedarien per tant, per qui n’obtingui la concessió, 9.283,9€ per pagar el personal i els productes per vendre. A priori no sembla pas un bon negoci. Clar que si enlloc de 25.000 persones n’entren 75.000, llavors ja queden diners per comprar productes i pagar el personal.

A l’espai de gastronomia, l’ingrés previst és de 4,5€ per persona, d’uns 115.209€, amb un cànon (fix+ variables) de 30.751,45€ i aquí si han comptat amb unes despeses de 37.959,57€ que almenys serviran per tal que algú pugui servir el cafè. En l’escenari més modest, que entrin 25.000 persones, el concessionari haurà de pagar al Consell Comarcal la mòdica quantitat de 47.029,55€ per any, uns 3.919,13€ cada mes, per la utilització de només de 150m2. Segur que la llista de possibles candidats és enorme. Tal com estan les coses avui en dia, em sembla que aquests són preus del Passeig de Gràcia de Barcelona, ni tan sols els demanen al centre de Girona.

Però bé, sempre hi ha qui utilitza el condicional, el del conte de la lletera: si entra tanta gent a l’espai museogràfic, si compren això a la botiga, si es prenen un cafè a la cafeteria, obtindrem aquests diners i podrem pagar les despeses de manteniment i el personal. Recordeu com acaba el conte, a la lletera se li va trencar la marranxa i adéu somni!

Per sort, el mateix Consell Comarcal utilitza internet per fer propaganda de Gironès Terra de Passeig, una proposta ben encertada, amb un cost molt inferior al del futur Centre de Visitants.