diumenge, 21 de novembre del 2010

Atlas paisatgístic de les Terres de Girona


Pont d'en ventura (Pont Major) de Tomàs Colomer. 1930

Pels volts de Fires, s’han inaugurat nombroses i bones exposicions, les quals, es poden veure ara sense l’atabalament de les festes gironines. Al Museu d’Art, trobareu les exposicions sobre Ramon Martí Alsina, amb els treballs previs i detalls de com es gestà el quadre “El gran dia de Gerona” peça que es pot veure a l’auditori Josep Irla del nou edifici de la Generalitat de Catalunya. Al mateix Md´A, la d’en Narcís Comadira; al Museu d’Història, a l’Institut Vell, l’antològica del polifacètic Carles Vivó i al Col•legi d’Arquitectes, l’exposició sobre els 100 anys de la Farinera Teixidor. A la Fontana d’Or, l’exposició fotogràfica d’Agustí Centelles que el 2006 va comissariar Miquel Berga per la Virreina a BCN i, a la casa de Cultura, la col•lecció de quadres gironins que serveixen per il•lustrar el llibre “Atles paisatgístic de les terres de Girona”, editat per la Diputació de Girona.

Aquesta exposició es fa conjuntament amb altres set seus, on es poden veure els quadres de cada comarca: fins els 8 de desembre, al Museu Comarcal de la Garrotxa d’Olot, al Museu Etnològic del Montseny i a la Casa de Cultura de Girona; fins el 12 de desembre al Museu Darder de Banyoles; fins el 9 de gener, al Museu d’Història de Sant Feliu de Guíxols, al Museu Cerdà de Puigcerdà i al Museu de l’Empordà de Figueres. A Ripoll, la biblioteca Lambert Mata tanca el proper 27 de novembre.

Els quadres exposats a la Casa de Cultura són un recull de les obres de temàtica genuïnament gironina, dels millors pintors de cada època. Així es poden veure obres de Santiago Rusiñol, Francesc Gimeno, Prudenci Bertrana, Oleguer Junyent, Fidel Aguilar, Josep Aguilera, Joan Orihuel, Domènec Fita, Jaume Roca Delpech, Jesús Portas, Eduard Vila i Fàbrega, Isidre Vicens, Emília Xargay, Enric Marquès, Montserrat Llonch, Mercè Huerta, Pere i Josep Perpiñà, Enric Ansesa, Quim Corominas, i Narcís Comadira, entre d’altres pintors potser menys coneguts que els que he relacionat.

El llibre, a cura de Mariona Seguranyes és una bellíssima edició on es troba, a més de la reproducció fidel dels quadres, una síntesi de la trajectòria artística de cada pintor, situant-lo dins el corrent artístic de la seva època. Així, del quadre “Pedret” de Francesc Gimeno, que serva la família Corominas de Banyoles, el qual és en relaitat una vista sobre el Pont Major, diu Glòria Bosch “som davant una composició feta de taques de color grisoses i terroses, molt propera a un postimpressionisme, propi d’un Vincent Van Gogh”.

L’exposició és excel•lent, però el llibre, és una autèntica meravella, un treball de fons amb ànim de recuperar i catalogar obres i artistes que d’altra manera passarien desapercebuts, o potser oblidats massa aviat.





L'Onyar i Pedret d'Emília Xargay. 1945

3 comentaris:

Josep M. Sansalvador ha dit...

Avui hi hem anat. A part del quadre de Gimeno, que ens toca de ben a prop, hem pogut gaudir d'un del sarrianenc Farró, molt car de veure.
L'exposició és interessantíssima i els dos volums de l'atlas són peça d'orfebreria.
Val la pena!

Assumpcio Vila ha dit...

El quadre de Pere Farró el vàrem poder veure per primera vegada a l'exposició antològica de Mela Mutter. Amb aquesta pista, Raimunda Coll va estudiar l'artista, descendent d'una nissaga sarrianenca i en va fer l'article a la revista Parlem de Sarrià. El quadre pertany a la família Corominas de Banyoles, la mateixa que manté el quadre de Francesc Gimeno sobre el Pont Major.

Josep M. Sansalvador ha dit...

Doncs la família Corominas de Banyoles deu tenir una col·lecció esplèndida. Em sembla que el quadre de Farró va ser portada a PdS, oi?